Het Common Rail is een brandstofinjectiesysteem dat wordt gebruikt in moderne dieselmotoren. Dit systeem heeft de auto- en scheepvaartindustrie gerevolutioneerd door een verbrandingsefficiëntie en vermindering van verontreinigende stoffen te bieden, zonder afbreuk te doen aan de motorprestaties.

Bij een traditionele dieselmotor wordt de brandstof rechtstreeks in de samengeperste lucht in de verbrandingskamer ingespoten. Het Common Rail verandert echter deze vergelijking. Bij dit systeem wordt de brandstof opgeslagen in een hogedruktank, genaamd rail, en vervolgens rechtstreeks in de verbrandingskamer gespoten via een injector.

Het Common Rail werkt door middel van een elektronische regelunit die de hoeveelheid ingespoten brandstof en het inspuitingstijdstip regelt. Dit maakt een optimale verbranding mogelijk en vermindert de uitstoot van uitlaatgassen.

De injectoren die worden gebruikt in het Common Rail-systeem zijn ook veel geavanceerder dan die in traditionele dieselmotoren. De injectoren kunnen brandstof onder hoge druk en met grote precisie inspuiten. Dit betekent dat een betere brandstofverneveling, een efficiëntere verbranding en een vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen kunnen worden bereikt.

Het Common Rail is ontwikkeld in de jaren 90 door het Italiaanse bedrijf Fiat Powertrain Technologies. Het systeem werd echter al snel overgenomen door andere auto- en scheepvaartbedrijven over de hele wereld. Tegenwoordig is het Common Rail-systeem een ​​industriestandaard dat wordt gebruikt in een breed scala aan toepassingen, van auto's tot hogesnelheidstreinen.

Kortom, het Common Rail is een innovatief systeem dat de efficiëntie van dieselmotoren verbetert en de uitstoot van verontreinigende stoffen vermindert. Dit systeem is een voorbeeld van hoe technologie kan worden gebruikt om de efficiëntie te verbeteren en de milieueffecten van verbrandingsmotoren te verminderen.